Galatiul ,revazut dupa cincizeci si cinci de ani,a navalit pana in Siret

Am venit de pe plaiuri argesene de deal si am stat in Galati,pe dealul Tiglina,intre 1953-1957, la Liceul Militar de Marina.Mergeam rar in oras,pentru ca nu aveam voie decat in zilele de dumuneca,daca eram cuminti si aveam note bune.

Parcurgeam catiova kilometri pe jos,pe camp,pana ajungeam la intrarea in oras,la tramvaiul de pe Strada Brailei,pe atunci ingusta,cu case fara etaj,vechi.

Mergeam invariabil in centru,cautand un film la cinematografe.Era tot ce ne puteam permite,in cele cateva ore aflate la dispozitie,caci aveam bilet de voie si ora fixa de prezentare in unitate.Purtam tinuta militara si ne tratau ca atare,desi eram copii.

Revenind,la intalnirea colegilor,intre timp ,pe neobservate,pensionari,cu parul albit,am gasit un cu totul alt oras,fata de cum il cunoscusem.Orasul navalise pe rapele din spre dealurile Tiglinei,ocupandu-le in totalitate,cu constructii noi.cu stadion,cu turn de televiziune si multe altele necunoscute noua.Liceul nostru  devenise o padure de arbori vanjosi,chiar peste terenul nostru de fotbal,unde ne adunam in careul mare ,la diverse evenimente.Acum,in ce mai ramasese dintre vechile pavilioane,se afla politia de frontiera,care ne-a permis cu bunavointa sa facem o fotografie de grup, pe scarile unuia dintre pavilioane,in fapt singurul ramas dintre cele vechi.

Galatiul s-a dezvoltat impetuos,de nerecunoscut.

Am revazut sarpele Dunarii argintii,care mi-a mangaiat privirile cu maiestatea curgerii sale.Am privit revarsarea Siretului,de pe aceeasi biuta,de pe care ma uitam cu cincizeci si cinci de ani in urma,de parca timpul se oprise in loc.M-au cuprins duioase nostalgii,legate de sensul vtetii si de scurtimea parcursului sau.

Plecand,din tren am privit curioasele siluete ale furnalelor de la Combinatul Siderurgic,aflate in aer liber si trecute in posesia unui indian.Se aflau intre Galati si Braila,orase pereche,aproape a se fi unit.

Pe Dunare n-am mai vazut navigand vapoare,doar niste slepuri urate…

Lasă un răspuns

